Yoga is goed voor de nachtrust

Vandaag zei een nieuwe cursist na de les dat ze nu al, na een drietal yogalessen, veel makkelijker in slaap komt. “Dan tel ik tot tien en weer terug, en dan ben ik al ingeslapen”.

De Engelse krant Telegraph publiceert deze week ook een lijst van 6 kwaliteiten die yoga brengt aan mensen met ernstige slaaptekort:
-yoga vernieuwt het lichaam,
-vermindert stress en spanning,
-brengt het centrale zenuwstelsel in een andere staat waardoor we beter in slaap komen,
-bieden een kalmerend avondritueel,
-verbetert de kwaliteit van alle slaap, en
-geeft een gevoel van kalmte, vredigheid

Wie wil zo niet fijner slapen?

http://www.telegraph.co.uk/health-fitness/mind/six-benefits-yoga-severe-sleep-deprivation/

Hulp bij Trauma – Pilot Project

Hulp Bij Trauma is een initiatief van Jenny Wakelin, Carel Beynen en Anders Nielsen. Geïnspireerd door het werk van PTSD Resolution in het Verenigd Koninkrijk, streven wij er naar om deze innovatieve vorm van hulpverlening ook in Nederland aan te bieden.

Ingrijpende ervaringen kunnen het functioneren van mensen blijvend belemmeren. Dat uit zich bijvoorbeeld in moeilijk om gaan met verandering en gebrekkige spannings- en conflicthantering, maar ook in problemen met agressie, middelengebruik of in de financiële en relationele sfeer.

Wij bieden korte, oplossingsgerichte psychosociale hulpverlening voor mensen en (beroeps-) groepen die blijvende stress-gerelateerde problemen ervaren, vaak naar aanleiding van traumatische ervaringen. Vrijwel al deze cliënten ervaren problemen in hun omgeving, werk, gezin en sociale contacten, daarom zijn deze aandachtsgebieden onderdeel van onze aanpak.

Begin januari 2018 wil Hulp Bij Trauma een evaluatie pilot organiseren, waarvoor vrijwilligers worden gezocht. Deze vrijwilligers krijgen minimaal twee gratis sessies aangeboden. Mochten aanvullende sessies wenselijk blijken, zal individueel besproken worden hoe en wanneer deze zullen plaats vinden. Deze sessies worden dan aangeboden tegen een gereduceerd tarief van € 45,– per sessie.

Als u interesse heeft in deelname aan dit pilot project, kunt u zich opgeven via deze link: http://hulpbijtrauma.nl/pilot-2018/

Thuis in Yoga, ook bij chronisch pijn

Op 20 september gaan de deuren weer open van deze lichte, sfeervolle yogastudio in Laren. Makkelijker bewegen, ruimer ademen, dieper ontspannen: kom meer tot jezelf met Thuis in Yoga.

Kamp je met chronische pijn? Hier krijg je maatwerk met een multi-dimensionele aanpak van yoga, ademoefeningen, ontspanning en coaching voor meer fysieke en mentale veerkracht.

 

Yoga en ademhalingsoefeningen helpen bij een depressie

21 juni 2017 – Om een zware depressie te verlichten is het goed om minimaal twee keer per week yoga en diepe ademhalingsoefeningen te doen. Dat is mogelijk een goed alternatief voor de medicatie die bij een depressie worden voorgeschreven. Denk hierbij aan antidepressiva, die slechts in de helft van de gevallen blijken te werken.

Dat de symptomen van een chronische depressie aanzienlijk verminderen met het doen van deze oefeningen werd ontdekt door wetenschappers van het Medisch Centrum van de Universiteit van Boston. Ze gebruikten yoga en ademhalingsoefeningen – met een frequentie van vijf per minuut – bij een groep mensen met een ernstige depressieve stoornis. Sommige deelnemers hadden nooit eerder antidepressiva gebruikt. Anderen namen de geneesmiddelen in een stabiele dosis gedurende een periode van meer dan drie maanden.

De precieze bewegingen en adembeheersingstechnieken die door de deelnemers – met leeftijden tussen de 18 en 64 jaar oud – gebruikt werden, zijn afkomstig uit de Iyengar yoga. Er werd gedurende drie maanden een frequentie van twee à drie keer les per week toegepast, gecombineerd met het doen van oefeningen thuis.

Door beide groepen werd een aanzienlijke verlichting van de symptomen gerapporteerd. Opvallend was dat de deelnemers die drie lessen per week volgden het beter deden dan de  groep die twee keer per week lessen volgde. Maar deze laatste frequentie bleek ook te helpen. En dat is misschien wel een voordeel voor mensen met drukke levens wel beter haalbaar, zo vonden de onderzoekers.

Journal of Alternative and Complementary Medicine, 2017; doi: 10.1089/acm.2016.0140

Bron: nedkad.nl

Human Givens Counseling op Jaarcongres Bedrijfsgeneeskunde

We gaan morgen onze poster presenteren  op het NVAB Jaarcongres! Jenny Wakelin en Caroline Straathof 

Human Givens op 62e NVAB-Jaarcongres: Kortdurende Human Givens Behandeling Kan Ziekteverzuim Helpen Terugdringen

Op 9 juni presenteert de Vereniging van Human Givens Nederland (VHGN) de nieuwste wetenschappelijke bevindingen over de effectiviteit van de uit Groot-Brittannië afkomstige Human Givens behandeling. De presentatie vindt plaats op het Jaarcongres van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB), op 8-9 juni in Hotel en Congres-centrum Papendal in Arnhem.

Dr. Jennifer Wakelin, voorzitster van VHGN, doet in postersessies op 9 juni verslag van de nieuwste Britse wetenschappelijke studies naar de Human Givens methode, in het bijzonder bij depressie, angststoornis en burn-out, de grootste psychische oorzaken van werkverzuim in Nederland. Deze studies tonen aan dat de kortdurende, oplossingsgerichte Human Givens methode van therapie en counselen snel en veelal blijvend resultaten boekt en minder belastend is voor cliënten dan bestaande langere vormen van therapie. Behandeling met deze therapie is uitstekend toepasbaar in de bedrijfsgeneeskunde bij het voorkomen en verkorten van ziekteverzuim en bijbehorende kosten.

Voor contact: Caroline Straathof

Secretaris Vereniging Human Givens Nederland

info@humangivencounseling.nl

Doen of zijn

‘Doen’ of ‘zijn’, rennen of stilstaan? Soms komt het verschil even letterlijk op je pad. Joggend door een bos lette ik vooral op de oneffen grond pal voor me, half in gedachten. Bij de dikste boom van Nederland stopte ik even en keek ik pas echt om me heen. Twee hazen waren verderop tussen het gras en voorjaarsbloemen aan het spelen, sprintjes en rondjes achter elkaar aan. Onverstoord gingen ze daar een hele tijd mee door. Dat feestje had ik nooit opgemerkt als ik was doorgerend.

27 januari een nieuwe chronische pijncursus

Vanaf 27 januari start de nieuwe cursus Omgaan met Pijn. Een sessie bestaat uit een combinatie van psycho-educatie, ademtherapie, mind-body bewustzijnsoefeningen, yogahoudingen en diepe ontspanning. Vanwege de fysieke beperking van enkele cursisten heb ik de lesduur verkort tot 1 uur in plaats van 90 minuten.

Ondertussen gaat het boven verwachting goed met de aanloop van de yogalessen die ik sinds het najaar in Laren ben gaan geven.  Mijn cursisten variëren meer in leeftijd dan ik tot nu toe gewend was: tussen 18 en 80 jaar! Het is voor mij bijzonder inspirerend om te merken dat elke cursist de meerwaarde van yoga op eigen manier kan beleven.

Introductie Omgaan met Pijn

Kom vrijblijvend langs om meer te weten over maatwerk en multi-disciplinaire aanpak bij aanhoudende pijn.

Introductie Omgaan met Pijn

Zaterdag 29 oktober 2016 van 13:00- 14:00 uur
Locatie: Yogapraktijk Thuis in Yoga
Boomkampsweg 5, Laren (Gld)

In dat uur krijg je een voorproefje van de Thuis in Yoga aanpak bij pijnbeleving:  heldere uitleg over pijn, veilige yoga- en ademoefeningen, diepe ontspanning, coaching, praktische tips, en zelfstandig oefenen. Deze benadering met gebruik van verschillende disciplines en individuele begeleiding draagt bij aan het verbreken van de pijncyclus.

Screen Shot 2016-05-17 at 11.45.12