Cursusaanbod

Thuis in Yoga biedt een verschillende mogelijkheden voor Omgaan met Aanhoudende Pijn. Het bevat een multi-dimensioneel aanbod van veilige yoga- en ademoefeningen gecombineerd met heldere uitleg over pijnbeleving, mind-body bewustzijnsoefeningen,  aandachtstraining, gebruik van eigen verbeeldingskracht en diepe ontspanning, praktische tips en zelfstandig oefenen. Omdat álle pijn verminderd kan worden. Ook wanneer pijn onvermijdelijk is, kan ‘lijden’ worden verminderd.

Complementaire behandelingen worden steeds meer onderdeel van zorg. Van alle Nederlandse ziekenhuizen heeft 94% niet-reguliere zorg in huis. Met name mindfulness, geleide visualisatie en hypnotherapie zijn populair. (Bron: Van Praag Instituut&Louis Bolk Instituut, inventarisatie in 2015)

CURSUS AANBOD voor omgaan met pijn:

1) Pijneducatie Plus
2) Yoga en Pijn cursus
3) Pijn op Maat

1) Pijneducatie Plus: Groeps-informatie bijeenkomst over inzicht in pijn en kennismaking met ontspanningstechnieken over omgaan met aanhoudende pijn. Wat kunnen deelnemers verwachten:

  • heldere uitleg over fysieke en emotionele kant van alle pijn
  • waarom alle pijn kan worden verminderd
  • praktische tips om pijncyclus te verzwakken
  • inzicht in onze emotionele behoeften en hoe die beter te vervullen
  • ervaren van diepe ontspanning
  • kennismaking met enkele veilige yoga- en ademoefeningen (gewoon, in de stoel) die pijnbeleving helpen verlagen

2) Yoga en Pijn cursus voor omgaan met pijn (vergelijkbaar met psychosomatische oefentherapie)

  • Twaalf-weekse verdiepingscursus, 1 uur per keer
  • Dagelijkse huiswerk opdrachten
  • Nieuw, positief begin voor lichaam én geest
  • Daarna instroom in reguliere yoga in eigen omgeving

3) Pijn op Maat: Individuele coaching voor omgaan met chronische pijn op basis van het biopsychosociaal model; ook met diepere oorzaken als post-traumatisch stress syndroom; stress en burn-out; depressie; angststoornissen en woede.
Wat kan je verwachten van dit traject (veelal tussen 4 tot 8 sessies):

  • Verlagen van emotionele onrust
  • Heldere, krachtige uitleg over je persoonlijke situatie
  • Herkaderen van verleden (waar nodig detraumatiseren op basis van hypnosis rewind techniek )
  • Inoefenen van verandering
  • Positief, toekomst gericht, praktisch, en oplossingsgericht, al bij de eerste sessie