Introductie Omgaan met Pijn

Kom vrijblijvend langs om meer te weten over maatwerk en multi-disciplinaire aanpak bij aanhoudende pijn.

Introductie Omgaan met Pijn

Zaterdag 29 oktober 2016 van 13:00- 14:00 uur
Locatie: Yogapraktijk Thuis in Yoga
Boomkampsweg 5, Laren (Gld)

In dat uur krijg je een voorproefje van de Thuis in Yoga aanpak bij pijnbeleving:  heldere uitleg over pijn, veilige yoga- en ademoefeningen, diepe ontspanning, coaching, praktische tips, en zelfstandig oefenen. Deze benadering met gebruik van verschillende disciplines en individuele begeleiding draagt bij aan het verbreken van de pijncyclus.

Screen Shot 2016-05-17 at 11.45.12

Yoga en omgaan met pijn vandaag van start

Verdiepingscursus Yoga en Pijn – Veilige yoga- en ademoefeningen en diepe ontspanning die pijnbeleving helpen verlagen. Heldere uitleg over pijn, praktische tips, verbeeldingskracht, coaching en zelfstandig oefenen. Een positieve aanpak voor lichaam én geest.

Vanaf 21 september, 6 sessies op woensdagmiddag van 19:00-20:30 u

Lokatie: Boomkampsweg 5, 7245 WC Laren (Gld)

Nieuwe cursus Yoga en Pijn gaat van start

Chronische pijn

Pijneducatie Plus – Maak kennis met heldere uitleg over aanhoudende of terugkerende pijn, veilige yoga- en ademoefeningen, diepe ontspanning, verbeeldingskracht en coaching, praktische tips.

Introductie bijeenkomst op 14 september van 16:00- 17:00 u

EENMALIG GRATIS BIJ TE WONEN

Verdiepingscursus Yoga en Pijn – Veilige yoga- en ademoefeningen en diepe ontspanning die pijnbeleving helpen verlagen. Heldere uitleg over pijn, praktische tips, verbeeldingskracht, coaching en zelfstandig oefenen. Een positieve aanpak voor lichaam én geest.

Vanaf 21 september, 6 sessies op woensdagmiddag van 16:00- 17:30 u

Lokatie: Boomkampsweg 5, 7245 WC Laren (Gld)

Omgaan met pijn in actie

Vanaf juni 2016 geef ik maandelijkse lunchpresentaties op de Rugpoli in Delden (Overijssel) over omgaan met langdurige of aanhoudende pijn. Wat kunnen patiënten verwachten:

  • heldere en krachtige uitleg over fysieke en emotionele kant van alle pijn
  • waarom alle pijn kan worden verminderd
  • praktische tips om pijncyclus te verzwakken
  • inzicht in onze emotionele behoeften en hoe die beter te vervullen
  • kennismaking met diepe ontspanning
  • kennismaking met veilige yoga- en ademoefeningen die pijnbeleving helpen verlagen

Leven met pijn: therapie op maat

Wist je ..

..dat alle pijn verminderd kan worden?

..dat angst, stress, woede en depressie pijn verergeren?

..dat chronische pijn misschien onvermijdelijk is maar lijden niet hoeft?

…dat je brein door langdurige pijn omgevormd wordt in een pijnversterker?

..en dat je je brein in een pijndimmer kan omzetten en je leven terug krijgen?

Ruim 2 miljoen Nederlanders hebben vrijwel elke dag pijn, schrijft de Volkskrant dit weekend. De oplossing wordt nu gezocht in een multi-dimensionele aanpak.  En dat is precies waar ik me mee bezig houd!

Een op maat gemaakte therapie is nu mogelijk om pijnbeleving te verminderen, met een combinatie van diepe ontspanning, gedragstherapie, heldere, krachtgevende uitleg over hoe je je brein als pijndimmer kan gebruiken, en ondersteunende yogatherapie en ademoefeningen. Verandering is veel makkelijker dan je denkt.

Waarom doet iemand aan yoga en meditatie

Vandaag lees ik een prachtige blog op Psychology Today waar ik mezelf in herken. Ik begon ooit aan yoga omdat het gezond zou zijn, maar net als 85% van yogadocenten veranderde ik gaandeweg van inzicht.

One study found that two-thirds of yoga students and 85% of yoga teachers have a change of heart regarding why they practice yoga—most often changing to spirituality or self-actualization, a sense of fulfilling their potential. The practice of yoga offers far more than physical postures and headstands—there is self-reflection, the practice of kindness and compassion, and continued growth and awareness of yourself and others.

As Buddhist teacher Pema Chodron explains:

“When we start to meditate…we often think that somehow we’re going to improve, which is a subtle aggression against who we really are.

Meditation practice isn’t about trying to throw ourselves away and become something better. It’s about befriending who we are already.

Yoga verandert aantoonbaar je brein: het houdt de omvang van je brein in stand, beschermt dus tegen de normale krimping van ouder worden, en vergroot de activiteit van juist die hersendelen waar je geluk, welzijn en ontspanning ervaart. Geweldig toch?

A new, May 2015 study published in the Frontiers in HumanNeuroscience uses magnetic resonance imaging (MRI) of the brain to show that yoga protects the brain from the decline in gray matter brain volume as we age. People with more yoga experience had brain volumes on par with much younger people…

Even more interesting, the protection of this gray matter brain volume is mostly in the left hemisphere, the side of your brain associated with positive emotions and experiences and parasympathetic nervous system activity—your “rest and digest” relaxation system. Emotions like joy and happiness have exclusively more activity in the left hemisphere of the brain on positive emission tomography (PET) brain scans.

Zie ook: https://www.psychologytoday.com/blog/urban-survival/201506/why-does-anyone-do-yoga-anyway?#_=_

 

Tropisch yoga

Een tropisch dag voor yoga en ik had mijn les goed voorbereid. Een cursist stuurde een bericht of er ‘tropen-vrij’ was. Dat gebeurt in India ook niet, dus de les ging natuurlijk door.  Op de lijst had ik  afkoelende ademoefeningen zoals sitkari pranayama (inademen door je mond met tanden op elkaar en mondhoeken wijd, uitademen door de neus) en een ademoefening door het linker neusgat als verkoelend lunair tegenwicht tegen overmatige warmte van solaire energie. De houdingen begonnen met een lange, rustige maangroet in flow. Sneller dan anders sprak ik een lighouding in met de benen gestrekt omhoog, brughouding met ondersteuning van de armen, en daarna weer naar zittende gespreide vooroverbuiging, en zittende & liggende draaihoudingen, en de kaars met steun onder de schouders.

Waar ik me niet op had kunnen voorbereiden was de ultieme en magische verkoeling van de tropische onweersbui die tegen het einde van de les losbarstte. Met de open terrasdeuren en natuurvijver van Bart&Helene’s tuin op meters afstand naast ons, zagen we de dikke druppels op het water kletsen. We stopten spontaan even om deze pracht in ons op te nemen. In plaats van deze natuurlijke ontlading te overstemmen liet ik mijn cursisten de ontspanning simpelweg luisteren naar het hier en nu. En tijdens de ontspanning sprong een kikker de zaal in die ik weer vriendelijk buiten probeerde te zetten om te zorgen dat hij niemand verstoorde, waarop hij juist pal tegen een van de rustende cursisten aansprong en alsnog het hazepad koos.  Een les om niet snel te vergeten!